Der findes desværre uheldige eksempler på børn, hvis behov for talepædagogisk hjælp før skolestart er blevet nedprioriteret af deres kommune, fordi andre børn var hårdere ramt på deres sprog.

Der findes også eksempler på børn, som modtog talepædagogisk hjælp i børnehaven, men da de startede i skole, var der ikke længere nogen hjælp at hente, fordi de offentlige støttetimer ikke fulgte med – selvom børnene stadig havde brug for hjælp.

Det bedste ville være, hvis hvert barn med et behov, kunne få tilknyttet en talepædagog fra det offentlige, som kunne undervise barnet og rådgive forældrene. Men desværre er ressourcerne og normeringen ikke til dette. Derfor er det vigtigt som forældre at vide, at man kan gøre brug af en privat praktiserende talepædagog til børn med udtalevanskeligheder. Som privat talepædagog underviser jeg børn og vejleder forældre i, hvordan de bedste kan støtte deres barn i sin sproglige udvikling.

“Hvis børn gang på gang oplever, at de ikke bliver forstået, holder de til sidst op med at snakke.”