Anbefalingerne her på siden er fra familier med børn, der har haft forskellige sproglige vanskeligheder, og som har været i undervisningsforløb hos Lone Berg.

Der gøres opmærksom på, at nogle af anbefalingerne beskriver undervisning i hjemmet eller daginstitutionen, hvilket Tid Til Tale ikke har mulighed for at tilbyde længere. Forældre, der har givet deres anbefalinger, har ikke modtaget betaling eller rabat på ydelser for deres tilkendegivelser.

Mie og Rasmus (Hornslet), forældre til Mathias (4 år)

Vi havde længe forsøgt at få en talepædagog gennem børnehaven til vores 4-årige søn, Mathias, hvilket virkede som en umulighed. Vi havde en dreng, der manglede evnen til at udtale ord og sammensætte sætninger, hvilket påvirkede hans omgang med jævnaldrende. Han reagerede ofte nonverbalt i sin frustration over ikke at kunne bruge sine ord.

En bekendt til os fortalte om Lone Berg – Tid Til Tale og anbefalede os at kontakte hende, fordi Lone havde et rigtig godt ry og helt sikkert kunne hjælpe vores dreng. Vi valgte at kontakte Lone, og hun var smilende og imødekommende fra første gang, hun mødte os. Hun lagde op til en dialog med os forældre, så processen kunne blive et samarbejde, og det medførte, at vi følte os trygge fra start. Lone skabte meget hurtigt en positiv relation til Mathias, og da far Rasmus efter 30 minutter blev nødt til at køre, var Mathias allerede tryg ved at blive selv. Denne relation gav os som forældre en ufattelig ro, der varede gennem hele forløbet på 12 undervisningsgange. En dag midt i forløbet oplevede vi, at Mathias spontant ville købe en blomst til Lone for at vise, hvor glad han var for hende.

I løbet af de 12 gange så vi en utrolig sproglig udvikling hos vores søn. Hans udtale blev bedre, og pludselig kunne han sige sætninger. Hver gang dokumenterede Lone i en logbog, hvor vi kunne se, hvad de to havde lavet sammen. Derved kunne vi fortsætte øvelserne hjemme. Mathias udviste hurtigt en langt større selvtillid såvel i børnehave som i andre sammenhænge. Han kunne udtrykke sig verbalt, og pludselig havde vi en velovervejet søn, der formåede at bruge sine ord.

I dag har vi en 5-årige dreng, der har et flot sprog. Han kan kommunikere med såvel jævnaldrende som voksne, og for nyligt sagde pædagogerne i daginstitutionen, at han helt sikkert bliver skoleklar om ca. 1,5 år. Alt i alt har vi meget at takke talepædagog Lone Berg for. I undervisningsforløbet oplevede vi en dybt engageret og professionel talepædagog, der på samme tid var enormt empatisk, tillidsvækkende og omsorgsfuld.

Vi giver Lone vores allerbedste anbefalinger.

Med venlig hilsen
Mie og Rasmus

Malene og Viggo (Hørning), forældre til Ida (8 år)

Ida har siden børnehaven været tilknyttet talepædagog via PPR. Dette har dog været meget sporadisk og i lange perioder ikke eksisterende. Ida har problemer i det daglige med at gøre sig forståelig da dobbelt konsonanter og ord, som starter med bl.a. T, F og G, er svære for hende. Hun har desuden svært ved at følge med de andre i skolen mht. læsning, stave og bogstaver. Efter en del frustration over manglende resultater og handling fra PPR´s tilbud, opsøger vi Lone, som vi får anbefalet af nogle bekendte.

Da Ida er ret følsom og ikke godt tilpas ved forandringer, er vi spændte på forløbet, men allerede første dag er det en succes. Lone tager Ida på den helt rigtige måde, og Ida føler sig godt tilpas og glæder sig til timerne hos Lone.

Nu oplever vi en pige, som har meget bedre styr på sine udtalelser og som ekstra bonus har fået meget mere interesse i at øve sig på at læse. De 12 ugers forløb er været virkelig givende. Det eneste, vi ærgrer os over, er, at vi ikke kendte til Lone noget tidligere, så Ida havde fået det hjælp tidligere i livet. Vi kan kun anbefale Lone både for hendes dejlige væremåde og ikke mindst for de gode resultater.

De bedste hilsener
Malene og Viggo

Signe og Morten (Malling), forældre til Mads (5 år)

Mads har op gennem børnehaven været bagud med sit sprog i forhold til sine jævnaldrende og haft en del udtalefejl, som gjorde ham svær at forstå. Børnehaven ville se tiden an, men efter nogen tid krævede vi et møde med PPR. Efter endnu lang tids venten lykkedes det, men heller ikke her vurderede man, at Mads umiddelbart havde brug for hjælp ud over det, som børnehaven selv kunne tilbyde i dagligdagen. Vi fik endnu engang at vide, at det var vigtigt, at vi læste meget med ham, hvilket vi alle dage har gjort.

Et halvt år før skolestart valgte vi selv at søge hjælp, da Mads slet ikke flyttede sig nok, og vi mente, det var bedst, han fik hjælp inden skolestart. Heldigvis fandt vi Lones hjemmeside og hun var fra første telefonsamtale meget imødekommende, venlig og ikke mindst forstående overfor Mads’ problemer. Vi valgte at køre ud til hende, hvor hun storsmilende og glad tog imod os, og Mads følte sig straks godt tilpas. Lone testede Mads, og vi var ikke et øjeblik i tvivl om, at det var det rette sted, vi havde fundet.

Mads var gennem børnehavetiden begyndt at fjolle rigtig meget, og vi var bekymrede for, om han i skolen ville ende som klassens klovn. Lone bemærkede fra dag ét, at det var tydeligt, han fjollede så snart noget var svært. Men med hendes pædagogiske evner og rigtig megen ros, fik hun pillet fjollerierne af ham i løbet af ganske få gange. Så snart Mads var sammen med Lone følte han sig tydeligvis tryg, og han rankede ryggen med rosen fra hende. Det var helt fantastisk at se så stor en forskel, hun kunne gøre på hans selvværd.

Efter et forløb af 12 gange var Mads blevet meget nemmere at forstå for andre. Han havde fået styr på mange af de talefejl, han havde, og han blev hele tiden bedre. Lone mente, han nu var klædt så godt på, at han selv ville rykke sig meget med tiden. Det har været en stor hjælp, at vi har fået rigtig mange gode redskaber og lege med i bagagen, som Mads synes er sjove og som gør det meget nemmere for os at træne sproget med ham.

Efter 8 måneders pause hos Lone, er Mads nu midt i endnu et forløb hos hende. Dels fordi Mads gang på gang har spurgt efter at komme ud til Lone igen, og dels fordi han stadig har svært ved at sætte ord på det, han gerne vil sige. Han har rykket sig rigtig meget i den tid, der er gået, siden vi har været her sidst, men nu ved vi, hvor meget Lone kan løfte ham, og vi ved, at tingene vil lykkes meget hurtigere for ham med hendes hjælp. Vores eneste fortrydelse er, at vi ikke kom til hende tidligere. Lone forstår at gribe børnene og løfte dem. Tid Til Tale er helt afgjort tiden værd.

De allerbedste anbefalinger og stor tak fra os.
Mads, Signe og Morten

Ulla (Risskov), mor til Augusta og Wilhelm (begge 4 år)

Vores ældste datter talte allerede som et vandfald, da hun var 14 måneder. Desværre var der ikke så mange som forstod, hvad hun sagde. I begyndelsen tænkte vi naturligvis, at det ville komme med alderen. Da hun var 3 år, forstod vi og børnene i børnehaven, hvad hun sagde, men det gjorde andre voksne ikke. Vi forsøgte at øve lyde hjemme, men det rykkede ikke rigtig noget. Som 4-årig havde hun stadig store problemer med stort set alle konsonanter. Især når der var flere i træk i rigtig mange kombinationer.

Så fandt vi Lone via internettet og aftalte et møde. Vores datters talevanskeligheder blev hurtigt kortlagt med en plan for forløbet. Det blev skitseret, at hun ville være træt efter en lektion, og at mange lyde først ville falde på plads efter en rum tid. Vores datter havde i alt knap 3 forløb hos Lone over lidt over et års tid. I pausemånederne faldt stort set alle de nye tillærte lyde på plads og blev en fast del af sproget, så der kunne bygges ovenpå. Ved skolestart var alle talefejl ryddet ud, og hun er i dag en helt normalt velfungerende pige i 3. klasse, som ikke har svært ved hverken dansk eller fremmedsprog.

Vores 2. søn viste sig at have nogle at de samme talevanskeligheder, og vi var ikke i tvivl om, at han skulle ud til Lone ved 4-års alderen. Han har nu haft ét forløb og er kommet rigtig langt men mangler lige det sidste, så vi er klar på en tur mere.

Lone afholder 60 minutters lektioner med børnene, og det er imponerende, hvordan hun formår at fastholde børnenes opmærksomhed. Timen er altid velforberedt og dagens indhold gennemgås skematisk med børnene i tegninger, tal og ord. Herefter spilles og leges lydene ind i et væld af variationer (boldspil, kortspil, vendespil, sugerør, rosiner, pilekast, hop og spring blandt meget andet).

Vi kan kun på det varmeste anbefale Lone, som har en dyb forståelse for børnenes forskellige vanskeligheder!

Ulla, mor til 2 med talevanskeligheder

Lea og Mogens (Juelsminde), forældre til Sirid (10 år)

Vi fik kontakt til Lone, Tid Til Tale, efter at have søgt efter hjælp på internettet. Sirid havde i en længere periode været tilknyttet PPR´s talepædagog, men vi så ingen udvikling i hendes udtale.

Lone havde mulighed for at komme i vores hjem og undervise Sirid, og det var optimalt, da vores datter er mest tryg herhjemme. Taleundervisningen blev tilrettelagt, så Sirid stadig havde overskud til den fulde times taleundervisning. Sirid opfattede dog på intet tidspunkt undervisningen som andet end leg, og hun gik “all-in” fra første gang Lone var på besøg.

Lone har en fantastisk tilgang, også til børn, der som vores datter er reserveret overfor fremmede. Desuden formår Lone at skifte hest – altså at prøve nye metoder – hvis den første metode ikke lige fanger barnet – noget vi i den grad havde savnet tidligere.

Det har været fantastisk for os forældre at høre, hvordan Sirid arbejdede målrettet og konstruktivt med sproget. Efter 12 ganges undervisningen var vi forældre ikke helt klar til at slippe Lone igen – man er så glad for endelig at have fået hjælp og det er svært at se den forsvinde igen. Lone vurderede dog, at Sirid sagtens kunne udvikle sit sprog herfra – og Lone fik jo ret. I dag taler Sirid tydeligt og med korrekt udtale. Som ekstra bonus er hun blevet optaget af sprog og har kastet sig over læsning og ordlege. Vi er sikre på, at Sigrid nu føler sig bedre funderet og tryg i det sproglige univers.

Vi vil meget gerne anbefale Lone til andre forældre, der som os står i en situation, hvor man er nødt til selv at tage initiativ og hjælpe sit barn på vej. For os har det været den bedste gave, vi kunne give vores datter.

De bedste hilsener fra
Lea og Mogens

Lene og Thomas (Tranbjerg), forældre til Daniel (6 år)

Daniel er 6 år og går i lokal folkeskole i Tranbjerg. Daniel har Infantil Autisme, og har siden børnehave haft vanskeligheder med sprogudtale – til tider stammen. Som forældre har vi haft svært ved at få hjælp i kommunal regi, idet man der vurderede, at Daniel ikke havde brug for hjælp.

Vi har ikke erfaring med talepædagoger her i Aarhus, så vi brugte Google, og fandt frem til 3 forskellige i Region Midt. Vi talte med dem alle 3 og Tid til Tale ved Lone Berg var uden tvivl den mest imødekommende af dem alle – vi var ikke i tvivl. Lone tilbød selv at komme hjem til os – og fortælle lidt om hvad hun kunne tilbyde – det var super dejligt.

Lone er utrolig venlig og imødekommende – og rigtig skøn. Meget beroligende og overbevisende at tale med – Lone viser både ved tale og handling, at hun kan gøre en forskel.

Lone har fra dag 1 haft en rigtig god kontakt til Daniel. Daniel har været helt tryg og lært rigtig meget af tiden sammen med Lone. Når man har en autisme diagnose, som Daniel har, kan det være svært at møde nye mennesker og indgå alene i et træningsforløb med en fremmed. Lone har i den grad forstået at møde Daniel dér, hvor han er, og det er utrolig flot!

Træningsforløbet med Daniel foregik i SFO’en på skolen, hvor et lokale blev stillet til rådighed. Daniel har haft træning 1 gang per uge i 12 uger i alt, hvorefter vi holdt en pause og så, om den gode udviklingen hos Daniel fortsatte. Daniels sprogudtale og lysten til at tale har ændret sig væsentligt, og vi synes for nuværende, at det oprindelige problem er løst.

Vi kan helt klart anbefale Lone Berg – Lone er utrolig venlig og imødekommende, sød, faglig rigtig dygtig – og møder barnet dér, hvor det er. Sidstnævnte er altafgørende for indlæring. Vi vil helt klart meget gerne gøre brug af Lones hjælp igen, hvis det bliver nødvendigt. Vi har igennem hele forløbet følt os trygge ved Lone, og vi har haft et fantastisk samarbejde med hende.

Vi tror på, at mødet med Lone har været meget afgørende for Daniel og hans sprog, og vi er meget taknemmelige.

Kærlig hilsen
Daniel, Thomas og Lene

Anne og Jes (Århus), forældre til Asmus (6 år)

Efter en noget broget oplevelse med det offentlige system med meget lang behandlingstid og meget sparsom effekt af en forholdsvis lille indsats, besluttede vi i familien at prøve noget andet.

Asmus var lige startet i skole, og vi følte, at det var på høje tid at få hjælp til, at Asmus kunne finde sine K og G lyde. Lydene var ikke til stede, og i stedet erstattede han dem med T og D lyde.

Vi fandt frem til Tid Til Tale og kontaktede Lone for at aftale nærmere. Vi blev mødt af Lone, der med en velvillighed og glæde tog hånd om lige netop Asmus’ problemstilling, der efter en sproglydstest blev konkretiseret og præciseret. En test der på meget kort tid kom lige til sagen og gav et afsæt til det efterfølgende forløb, som vi nu har afsluttet.

Asmus er super glad og har styr på sine K og G lyde (også selv om hende Lone var lidt streng ind i mellem :-).

Lone har med sin erfaring og sit utroligt glade væsen indfriet vore forventninger til fulde. Hun har taget Asmus med de helt rette handsker, været pågående og krævet noget af ham samtidigt med, at hun har læst ham rigtigt de dage, hvor det var leg, der skulle til. Hun har et stort arsenal af forskellige øvelser og lege at vælge imellem, som hele vores familie har haft glæde af. Hun har stillet krav til både Asmus men også til os som forældrene for at sikre, at vores barn fik løst sine problemstillinger.

Vi kan kun give Lone de allerbedste anbefalinger… Det er det hele værd.
Anne og Jes

Lykke og Per (Horsens), forældre til Oscar (5 år)

Da Oscar startede i børnehave som 3-årig, havde han store fonologiske vanskeligheder. Vi forældre kunne ofte slet ikke forstå, hvad han sagde. Vi var i dialog med personalet i børnehaven og blev enige om, at vi ville se tiden an. Efter 6 måneder oplevede vi ingen forbedring i Oscars udtale på trods af, at vi altid havde været gode sprogrollemodeller og havde læst rigtig meget med ham.

Vi forældre begyndte at undre os og blev bekymrede, særligt fordi vi har dysleksi i familien. Desuden ændrede Oscar adfærd og blev meget aggressiv hjemme, når han ikke blev forstået. Så nu handlede det også om Oscars trivsel.

Børnehaven delte ikke vores bekymring i første omgang, så vi handlede på egen hånd. Vi havde brug for at få en faglig vurdering af Oscars vanskeligheder, og for at få redskaber til at hjælpe ham.

Vi googlede privat talepædagog, og så kom Tid Til Tale frem, som det første. Vi kunne straks se, at Oscar kunne få hjælp her. Det tiltalte os, at Lone på hjemmesiden tilbyder hjælp efter barnets behov, og det, at hun er pædagog, gjorde det jo ikke dårligere. Vi tænkte, at vi jo kunne starte med at få Oscar testet, og hvis kemien ikke var der, behøvede vi jo ikke at tage et forløb efterfølgende.

Lone ankom og testede Oscar. Det viste sig, at han havde massive vanskeligheder og havde brug for hjælp til produktionen af rigtig mange sproglyde. Vi følte os i gode hænder, og Oscar startede i forløb med det samme. Da børnehaven kom på banen med et tilbud til Oscar, var det efter vores vurdering så ringe, at det ikke ville flytte hans udvikling markant, som han havde brug for. Så vi sagde nej tak, da det ikke gav mening for os.

Oscar har efter 3 forløb (a 12 gange) lært at producere alle de sproglyde, han havde svært ved, og han har arbejdet flittigt med automatiseringen. Vores søn har gennemgået en stor sproglig udvikling, dette var ikke sket uden hjælp fra Lone. Han har dog stadig vanskeligheder i automatiseringen, da han er en dreng, der har brug for mange gentagelser.

Både Oscar og vi forældre har været glade for Lones tilgang til undervisningen. Det har nemlig været en blanding af leg med konkreter, mundmotorik, fysisk aktivitet og spil. Og vigtigst at alt har det altid været på Oscars præmisser. Lone har altid kunnet motivere Oscar til at deltage og engagere sig i aktiviteterne. Vi forældre har været særligt glade for den vejledning og inspiration til materiale, vi har fået. Det har betydet, at vi har været godt rustet til at hjælpe vores dreng.

Vi kan varmt anbefale Lone, fordi hun er faglig dygtig, har et godt tag på børn, tager udgangspunkt i barnets niveau og interesser, og sidst men ikke mindst flytter hun børns sproglige udvikling.
Lykke og Per

Heidi og Kenneth (Langå), forældre til Lucas (6 år)

Vi havde igennem børnehaven fået lavet en sprogtest på Lucas, som viste at han havde problemer med udtalelsen af visse ord, og især K og G drillede. Vi blev derfor indstillet til en PPR/skolens tale-hørelære som ville tage kontakt til os. Der skete ikke noget i 2 måneder, så….

Lucas skulle til at begynde i førskole gruppen på Lilleå Skolen og da vi ikke havde tiltro til hvad det offentlige kunne tilbyde, valgte vi at søge efter en anden løsning. Vi begyndte at søge på nettet efter en privat talepædagog og meget hurtigt dukkede Tid Til Tale op. Vi kiggede på hjemmesiden, den var overskuelig og informativ, og vi syntes godt om det vi læste, så vi tog kontakt til Lone via mail.

Efter et meget behageligt første møde, blev vi enige om, hvorledes forløbet med Lucas skulle foregå. Vi valgte, at Lucas skulle have sin undervisning i dagtimerne imens han var i SFO´en. Her blev der stillet et lokale til rådighed, som Lucas og Lone benyttede i en time hver uge.

Undervisningsforløbet har været struktureret og kontinuerligt, og Lucas har nydt hvert et minut. Lone er imponerende god til at bruge leg i hendes undervisning. Det bliver aldrig kedeligt og en times undervisning flyver hurtigt forbi, når man har det sjovt. Lone fangede lynhurtigt Lucas´s opmærksomhed og det gjorde, at han fik noget ud af undervisningen – hver gang.

Vi har som forældre kunne følge med i forløbet via den bog, som Lone gav Lucas til deres første undervisningstime. Den har fulgt med fra start til slut, og derigennem har vi læst, hvad der er blevet undervist i fra gang til gang. Ud over bogen har Lucas med stor entusiasme fortalt og vist os hvad han har lært.

Lucas har lært meget i de 12 uger forløbet har stået på, og vi føler, at han er godt rustet til at starte i 0. klasse efter sommerferien. Han er blevet meget bevidst om sit sprog, og de ting han fortsat skal arbejde med i dagligdagen. Lone har givet både Lucas og os som forældre nogle rigtig gode redskaber, som vi kan arbejde med i fremtiden.

Lones væremåde, personlighed og hendes unikke måde at undervise på, er årsagen til at vi har haft et succesfuld forløb, hvor Lucas har rykket sig rigtig meget sprogligt.

Vi kan give kun give Lone og Tid Til Tale vores allerbedste anbefalinger.

Tak for hjælpen.
Heidi og Kenneth